W praktyce pojawiły się tylko dwie jednostki napędzające nubirę był to słabszy silnik 1.6 16V o mocy 106 KM oraz dużo mocniejszy dwu litrowy silnik także szesnastko zaworowy z dwoma wałkami rozrządu o mocy 133 KM.
W wersji drugiej tak jak i w pierwszej pojawiły się takie same jednostki napędowe, jedynie w silniku dwu litrowym zmieniła się troszkę charakterystyka momentu obrotowego.
Teoretycznie miało pojawić się więcej jednostek napędowych, silniki benzynowe od pojemności 1.5 do 2.0 w sumie 5 rodzajów.

- 1.5 16V DOHC
- 1.6 16V DOHC (montowany)
- 1.8 16V DOHC (pojawił się w trzeciej wersji nubiry)
- 2.0 SOHC
- 2.0. DOHC (montowany)

W pierwszej kolejności zajmiemy się jednostkami które były montowane w nubirze.


E-TEC 1.6 16V DOHC

Silnik 1.6 16V stosowany z mocniejszej wersji lanosa jest silnikiem z rodziny E-TEC (Energetic and Effective Technic). Jest to silnik 4 cylindrowy szesnasto zaworowy (po cztery zawory na cylinder) z dwoma wałami rozrządu oraz hydraulicznymi popychaczami. W silniku tym zastosowano system VGIS (Variable Geometry Induction System) jest to rodzaj kolektora dolotowego o zmiennej długości. Efektem tego jest podwyższenie momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów oraz wzrost osiągów przy wyższych obrotach. Silnik ten osiąga niemałą moc 106 koni mechanicznych (78 kW) dzięki temu zapewnia on przyzwoite osiągi nubirze i podrużuje się nim dość komfortowo. Maksymalny moment to 145 Nm osiąga przy 3800 obr/min a max moc 106 KM przy 6000 obr/min.







D-TEC 2.0 16V DOHC

Jeżeli komuś to nie wystarcza to polecam silnik dwu litrowy o mocy 133 KM (98 kW) oraz max momencie obrotowym 184 Nm.
Silnik ten jest także silnikiem cztero cylindrowym szesnasto zaworowym z dwoma wałami rozrządu w głowicy oraz hydraulicznymi popychaczami.
W pierwszej wersji nubiry max moment 184 Nm był osiągany przy prędkości obrotowej 4400 obr/min w drugiej wersji nubiry moment ten osiągany jest już przy 2400 obr/min dzięki temu silnik ten stał się bardziej ekonomiczny







E-TEC 1.5 16V DOHC



Silnik 1.5 16V nie był montowany w nubirze (przynajmniej w polsce) jednak można go spotkać w lanosach.
Jest to prawie taki sam silnik jak 1.6 16V posiada on także zmienną długość kolektora dolotowego i na pierwszy rzut oka trudno jest rozróżnić oba silniki. Zmieniona oczywiście jest troszkę głowica z tego względu gdyż zmieniła się tu średnica cylindra i wynosi ona 76,5 mm dla silnika 1.5 a dla silnika 1.6 wynosi ona 79,mm skok w obu silnikach jest taki sam.
Oczywiście przy mniejszej pojemności zmniejszyła się nieznacznie moc 100 KM oraz max moment 131 Nm osiągany przy 3400 obr/min.
Moim zdaniem przynajmniej ten silnik powinien być całkiem śmiało montowany do nubiry może z kombi radził by sobie troszkę gorzej ale w pozostałych wersjach był by dość miłym uzupełnieniem w gamie silników Daewoo.




E-TEC 2.0 SOHC

Silnik 2.0 SOHC był to jedyny silnik ośmio zaworowy nigdy nie spotkałem się z tym silnikiem przynajmniej w nubirach. Najprawdopodobniej miał być to silnik podobny do tego montowanego w Espero, oczywiście po pewnych modernizacjach. Według danych katalogowych silnik ten osiągał maksymalną moc 103 KM (76 KW) przy 5200 obr/min, jednak mimo tak małej mocy osiągał on dość ciekawy moment obrotowy 154 Nm przy 2800 obr/min.

E-TEC 1.8 DOHC


Silnik 1.8 16V DOHC jest bardzo podobny budową do silnika 2.0 16V DOHC na pierwszy rzut oka trudno jest rozróżnić obie jednostki napędowe. Różnica polega na średnicy cylindra, dla 1.8 wynosi ona 81.6 mm a dla silnika 2.0 wynosi ona 86mm.
Niestety nie mam danych co do mocy jednak przypuszczam że jest to bardzo podobny silnik który jest montowany w Nubirze III przez Chevrolet'a. Maksymalna moc 89 KW co daje 121 KM przy 5800 obr/min max moment obrotowy to 121 Nm przy 3600 obr/min. Silnik ten był by dość ciekawą alternatywą pomiędzy silnikiem 1.6 16V DOHC a 2.0 16V DOHC a przy tym być może bardziej ekonomiczny.











Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011