Kody - błędy układu sterowania silnikiem

ECM ma zdolność diagnozowania oraz rejestracji kodów usterek które powstały podczas nieprawidłowej pracy układu sterowania silnikiem.
Na tablicy wskaźników jest kontrolka informująca o prawidłowości pracy układu, powinna ona świecić tylko podczas uruchamiania silnika i przy włączonym zapłonie, po uruchomieniu silnika powinna zgasnąć.
Jeżeli podczas jazdy lub po uruchomieniu silnika kontrolka świeci nadal świadczy to o uszkodzeniu układu.
W wielu przypadkach uszkodzenie któregoś z obwodów sterowania pozwala na kontynuację jazdy w trybie awaryjnym gdyż w takim przypadku uszkodzony element nie jest brany pod uwagę a sygnał z uszkodzonego czujnika zastępowany jest danymi z mapy pamięci.
W celu zdiagnozowania przyczyny usterki należy podłączyć komputer do złącza które znajduje się w przedziale pasażerskim w lewym słupku pod pokrywą bezpieczników.
Prostszym i szybszym sposobem jest zwarcie odpowiednich PIN'ów w złączu co spowoduje błyskanie kontrolki dzięki której będziemy mogli odczytać numer występującego błędu.

KODY - opis


3 - Obwód małej prędkości wentlatora pomocniczego, [Przerwa lub zwarcie do masy (-)      między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora]

4 - Obwód małej prędkości wentylatora pomocniczego, [Przerwa lub zwarcie do zasilania      (+) między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora]

5 - Obwód dużej prędkości wentylatora głównego, [Przerwa lub zwarcie do masy (-)      między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora]

6 - Obwód dużej prędkości wentylatora głównego, [Przerwa lub zwarcie do zasilania      (+) między modułem ECM a przekaźnikiem wentylatora]

7 - Zawór recyrkulacji spalin EGR, [Zwarcie do masy (-) między złączem zaworu EGR a      złączem modułu ECM]

8 - Zawór recylkulacji spalin EGR, [Zwarcie do zasilania (+) między złączem zaworu EGR      a złączem modułu ECM]

12 - Czujnik położenia wału korbowego CPS, [Brak sygnału z czujnika przy włączonym        zapłonie, silnik nie pracuje i nie da się odpalić]

13 - Czujnik tlenu (sonda lambda)EOS, [Sygnał z czujnika w granicach 340 - 540 mV]
ECM rozpoznaje napięcie 340 - 540 mV przez dłużej niż 20 s, temperatura płynu przekracza 75 stopni C, silnik pracuje dłużej niż 40 s, przepustnica uchylona.
Kod 13 jest pomijany, jeżeli system utrzymuje kody usterek 21, 22, 33 lub 34.
Kiedy wystąpi kod 13, ECM steruje wtryskiem bez sygnałów z sondy lambda w pętli otwartej.
Przyczyną kodu 13 może być uszkodzona sonda lambda, lub wadliwe jej podłączenie.


14 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej CTS, [Sygnał z czujnika CTS wskazuje
       temperaturę cieczy wyższą niż +146 stopni C.]

15 - Czujnik temperatury cieczy chłodzącej CTS [Sygnał z czujnika CTS wskazuje
       temperaturę cieczy niższą niż -35 stopni C.]
Kod 14 i 15 występuje wtedy gdy sygnał określający temperature jest wyższy od +146 stopni C (kod 14), lub niższa od -35 stopni C.
Warunki zarejestrowania: temperatura silnika normalna {odczytać ze wskaźników}, silnik pracuje dłużej niż 10 sek.
Kiedy zostanie zarejestrowany kod 14 lub 15 ECM przyjmuje wartość zastępczą +80 stopni C.

16 - Czujnik spalania stukowego, [Moduł ECM określa nadmierną wartość sygnału z        czujnika]

17 - Wtryskiwacz paliwa, [Zwarcie do masy lub przerwa w uzwojeniu wtryskiwacza]
Wadliwe działanie wtryskiwacza lub wtryskiwaczy.
Warunki zarejestrowania: napięcie akumulatora przekracza 9V, usterka występuje dłużej niż 3 s.
Kod 17 jest pomijany kiedy system utrzymuje kod 32.

18 - Czujnik spalania stukowego, [Niewłaśiwy sygnał z czujnika]

19 - Czujnik położenia wału korbowego CPS, [Niewłaściwy sygnał lub brak sygnału z        czujnika.]

21 - Czujnik położenia przepustnicy TPS, [Za wysokie napięcie]
Nieprawidłowy sygnał z czujnika TPS.
Warunki zarejestrowania: Prędkość obrotowa mniejsza niż 3000 obr/min, czujnik MAP wskazuje ciśnienie mniejsze niż 85 kPa, sygnał z czujnika przekracza 3,9 V i trwa dłużej 2s.
Kod 21 jest pomijany, jeżeli system utrzymuje kod usterek 33 lub 34. Jeżeli zostanie zarejestrowany kod 21 to urządzenie ECM przyjmuje dane o położeniu przepustnicy z mapy pamieci, w zależności od prędkości obrotowej.

22 - Czujnik położenia przepustnicy TPS, [Za niskie napięcie]
Warunki zarejestrowania uisterki: sygnał z czujnika TPS jest niższy od 0,2 V.
Gdy zostanie zarejestrowany kod 22 urządzenie ECM przyjmuje dane o połozeniu przepustnicy z prędkości obrotowej.

23 - Czujnik temperatury powietrza dolotowego IAC, [Czujnik wskazuje teperaturę
       wyższą niż +140 stopnie C.]
Silnik pracuje dłużej niż 20s, przy zarejestrowaniu kodu 23 ECM przyjmuje wartość
+45 stopni C.

24 - Czujnik prędkości samochodu VSS, [Brak sygnału z czujnika prędkości.]
Warunki zarejestrowania: prędkość obrotowa silnika wynosi 1200 obr/min - 4000 obr/min, czujnik MAP wskazuje ciśnienie mniejsze od 24 kPa, przepustnica zamknięta, prędkość samochodu mniejsza niż 2 km/h, błąd występuje dłużej niż 3s.
Kod 24 jest pomijany jeżeli system utrzymuje kody 21,22,33 lub 34.
Kiedy wystąpi kod 24 to układ kontroli biegu jałowego nie pracuje w pętli zamkniętej, brak jest dynamicznej kontroli zapłonu.
Przyczyna: uszkodzenie napędu czujnika prędkości samochodu.

25 - Czujnik temperatury powietrza dolotowego IAC, [Czujnik wskazuje temperaturę
       niższą niż -38,5 stopnia C.]
Silnik pracuje dłużej niż 60s, kiedy zostanie zarejestrowany kod 25 ECM przyjmuje
wartość zastępczą +45 stopni C.

27 - Czujnik w układzie klimatyzacji ACP, [Zbyt wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji
       3115 kPa]

29 - Przekaźnik pompy paliwa, [Zwarcie do masy (-)]
32 - Przekaźnik pompy paliwa, [Zwarcie do zasilania (+)]

33 - Czujnik ciśnienia bezwzględnego MAP, [Sygnalizacja zbyt wysokiego ciśnienia
       powyżej 95 kPa]
34 - Czujnik ciśnienia bezwzględnego MAP, [Sygnalizacja zbyt niskiego ciśnienia poniżej
       14 kPa]
ECM otrzymuje sygnał o nieprawidłowym ciśnieniu w kolektorze ssącym.
Warunki zarejestrowania dla kodu 33: sygnał z czujnika MAP odpowiada ciśnieniu ponad 93 kPa w czasie dłuższym niż 2,5 s, przepustnica otwarta w stopniu mniejszym niż 15% (około 2,0V), silnik nie jest w trybie pełnego wzbogacenia mieszanki.
Kod 33 jest pomijany, jeżeli system utrzymuje kody 21 lub 22.
Warunki zarejestrowania dla kodu 34: sygnał z czujnika MAP odpowiada cisnieniu poniżej 14 kPa i prędkość silnika jest mniejsza niż 1050 obr/min albo sygnał z czujnika MAP odpowiada ciśnieniu 14 kPa i prędkośc silnika jest większa niż 1050 obr/min, a otwarcie przepustnicy przekracza 19% (około 2,2V), nie jest reprezentowany kod 21
Jeżeli zostanie zarejestrowany kod 33 lub 34 to ECM przyjmuje dane o ciśnieniu bezwzgędnym z mapy pamięci, w zależności od prędkości obrotowej i położenia przepustnicy.
Przyczyna: Nieszczelny przewód podciśnieniowy między czujnikiem MAP a kolektorem ssącym, zwarcie lub przerwa w przewodach elektrycznych czujnika MAP, niesprawny czujnika.

35 - Regulator biegu jałowego IACV, [Prędkość obrotowa silnika + - 175 obr/min od
       nominalnych.}
Warunki zarejestrowania: nierównomierna praca silnika na biegu jałowym
przekraczająca +- 175 obr/min, trwająca dłużej niż 20s, przepustnica zamknieta a
prędkośc samochodu nie przekracza 12km/h.
Kod 35 jest pomijany jeżeli system utrzymuje kod 21, 22 lub 24.]
Przyczyna: uszkodzenie, zabrudzenie lub nieprawidłowe podłączenie.


41 - Styk B (C4) modułu ECM, [Zwarcie do zasilania (+)]
42 - Styk A (D5) modułu ECM, [Zwarcie do zasilania (+)]
Sygnał sterowania cewkami zapłonowymi (modułem) ma na stykach A (D5) i B(C4) w ECM, napięcie 12V zamiast 4,5 V. Występowanie usterki również po szóstym obrocie wału korbowego.
Przyczyny: nieprawidłowe podłączenie cewek zapłonowych.
Sprzwdź czy przewody dochodzące do styków A(D5) i B(C4) w ECM nie mają zwarcia z przewodem +12V oraz czy przewód "C" zespołu cewek ma dobre uziemienie.
Jeżeli nie stwierdzono błędu w połączeniu a kod 41 lub 42 powraca po wykasowaniu z pamięci, to wymienić zespół cewek zapłonowych (ICE-4).
ESTA i ESTB są sterownikami układu zapłonowego, stanowiącymi elementy ECM.

44 - Czujniki tlenu (sonda lambda) EOS, [Zbyt uboga mieszanka, zwarcie do masy]
ECM otrzymuje z sondy sygnał napięcia poniżej 274 mV przez conajmniej 21 s, silnik pracuje dłużej niż 40 s i ma normalna temperaturę (powyżej 75 stopni C), przepustnica nie jest zamknięta, silnik nie pracuje w petli otwartej podczas wyhamowywania lub pełnego wzbogacenia mieszanki, w pamięci nie zostały zarejestrowane kody 21, 22, 33 lub 34.
Kiedy wystąpi kod 44, ECM pracuje sterując silnikiem w pętli otwartej bez sprzężenia z sondą lambda.
Przyczyny: zbyt mała ilość podawanego paliwa, "fałszywe" powietrze, źle ustawiona instalacja LPG, uszkodzona sonda lambda lub wadliwe jej podłączenie.

45 - Czujnik tlenu (sonda lambda) EOS, [Zbyt bogata mieszanka, uszkodzony moduł
       ECM]
ECM otrzymuje sygnał z sondy lambda poniżej 743 mV przez conajmniej 17s, silnik pracuje dłużej niż 40s i ma normalną temperaturę (powyżej 75 stopni C.), przepustnica nie jest zamknięta, silnik nie pracuje w petli otwartej podczas wyhamowywania lub pelnego wzbogacenia mieszanki a w pamieci nie zostały zarejestrowane kody 21, 22, 33 lub 34.
Kiedy ECM wykryje kod 45 sterowanie silnikiem jest w pętli otwartej bez sondy lambda.
Przyczyny: zbyt duża ilość podawanego paliwa (zatkany przewód powrotu paliwa), przeciek na jednym z wtryskiwaczy, złe ustawienie instalacji LPG.


49 - Akumulator, [Zbyt wysokie napięcie akumulatora]
Zbyt duże napięcie zasilania ECM, ponad 17,2 V
Napięcie przekraczające 17,2 V utrzymuje się dłużej niż 2 s.
Kiedy pojawi się kod 49 ECM przestaje sterować zaworem powietrza dodatkowego IACV.
Przyczyna: uszkodzenie regulatora napięcia w alternatorze.

51 - Elektroniczny moduł sterujący ECM, [Wadliwe działanie programu w ECM.]
Przyczyna: ECM nie może uzyskać żadnych danych z pamięci FLASH lub wartości
kontrolne są nieprawidłowe.
Kiedy system utrzymuje kod 51 silnika nie można uruchomić.
Wymienić ECM lub poddać go ponownej konfiguracji w ASO.]

53 - Elektroniczny moduł sterujący ECM (immobilizer), [Przerwa w przewodzie danych
       szeregowych immobilizera]
Brak komunikacji między ECM a modułem immobilisera.
Kiedy powstanie kod 53, to nie można uruchomic silnika.
Jednak immobiliser może unieruchomić silnik bez włączania kodu 53, jeżeli był użyty niewłaściwy kluczyk.
O użyciu niewłaściwego kluczyka świadczy świecenie sie lampki kontrolnej "immobilisera" z częstotliwością 2 Hz przez 5s.

55 - Elektroniczny moduł sterujący ECM, [Uszkodzenie wewnętrznego rejestru
       konfiguracji w pamięci EPROM.]
Kiedy jest reprezentowany kod 55 nie można uruchomić silnika,
nalezy ponownie skonfigurować ECM lub wymienić.]

61 - Zawór pochłaniacza par paliwa CCP, [Zwarcie do masy (-)]
62 - Zawór pochłaniacza par paliwa CCP, [Zwarcie do zasilania (+)]
Warunkiem zarejestrowania usterki jest występowanie dłużej niż 0,6 sek.
Przyczyna to niesprawny elektrozawór CCP lub jego połączenie, przepalony bezpiecznik.
Należy sprawdzić napięcie na styku (A12), jeżeli jest brak napięcia +12V (kod 61) oznacza to zwarcie z masa lub przerwę w obwodzie. Jeżeli na styku jest cały czas napięcie +12V pomimo odłączenia przez ECM (kod 62) oznacza to zwarcie z przewodem +12V. Sprawdzić elektrozawór CCP i jego bezpieczniki. Rezystancja elektrozaworu wynosi 680 +- 100 Ohm.

63 - Styk B modułu ECM, [Zwarcie do masy (-)]
64 - Styk A modułu ECM, [Zwarcie do masy (-)]
Brak sygnału sterowania cewkami zapłonowymi (modułem).
Występowanie usterki również po szóstym obrocie wału korbowego.
Przyczyną usterki może być nieprawidłowe podłączenie elektryczne cewek zapłonowych (ESTA i ESTB).
Należy sprawdzić czy przewody dochodzące do styków D5 i C4 nie mają przerwy lub zwarcia z masa oraz czy w przewodzie D zespołu cewek występuje napięcie +12V po włączeniu zapłonu, przewód D (zasilanie cewek) zabezpieczone jest bezpiecznikiem EF16 w skrzynce bezpieczników komory silnika.
Jeżeli nie stwierdzono błędów w połączeniu a kod 63 i 64 powraca ponownie po wymazaniu z pamięci, to wymienić zespół cewek zapłonowych ICE-4.

87 - Przekaźnik sprężarki klimatyzacji, [Zwarcie do masy (-)]
88 - Przekaźnik sprężarki klimatyzacji, [Zwarcie do zasilania (+)]
ECM nie może włączyć przekaźnika klimatyzacji, silnik pracuje dłużej niż 10 sekund, usterka występuje dłużej niż 0,6 sekundy, nastąpiło włączenie klimatyzacji.
Brak zasilania lub uszkodzony przekaźnik klimatyzacji.
Sprawdzić napięcie na styku B14, jeżeli brak napięcia +12V (kod 87), oznacza to zwarcie z masa lub przerwę w połączeniu.
Jeżeli natomiast na styku tym jest stale napięcie +12V pomimo odłączenia przez ECM (kod 88), oznacza to zwarcie z przewodem +12V. Należy sprawdzić przekaźnik oraz bezpiecznik (F15 10A).
Pojawienie się kodów 87 i 88 nie informuje, czy sprzęgło kompresora klimatyzacji jest zasilane napięciem.

93 - Elektroniczny moduł sterujący ECM, [Uszkodzony moduł przekazujący ODM]
Błąd modułu QUAD (sterowanie lampka kontrolną silnika i sygnałami ECM do immobillisera)

Blok


Kliknij na obrazek
1. Zestaw pierścieni tłokowych
2. Tłok
3. Sworzeń tłoka
4. Korbowód
5. Panewki korbowodów
6. Śruba mocująca dolną część korbowodu
7. Miarka poziomu oleju
8. Rurka miarki oleju
9. Łącznik filtra oleju
10. Filtr oleju
11. Opaska samozaciskowa
12. Rura gumowa odmy dolnej
13. Rura odmy łączącej duł silnika z głowicą
14. Śruby mocujące rurę 13
15. Uszczelka rury 13
16. Śruba mocująca szajbę wału korbowego
17. Podkładka
18. Szajba (rolka wału korbowego)
19. Rolka zębata napędzająca pasek rozrządu
20. Osłona paska rozrządu od strony silnika
21. Śruba pompy wody
22. Pompa wody
23. Pompa olejowa
24. Uszczelka typu o-ring pompy wody
25. Uszczelka pompy olejowej
26. Blok silnika
27. Tłoczek zaworu
28. Sprężyna
29. Uszczelka
30. Śruba zaworu regulacyjnego
31. Panewki główne
32. Wał korbowy
33. Uszczelniacz wału korbowego
34. Koło zamachowe
35. Śruby mocujące koło zamachowe
36. Śruba
37. Uchwyt czujnika
38. Śruba
39. Czujnik położenia wału
40. Koło elastyczne (tylko skrzynia automatyczna)
41. Śruba mocująca koło 40 (tylko skrzynia automatyczna)
42. Mocowanie panewek głównych wału korbowego
43. Śruba
44. Misa olejowa
45. Podkładka miedziana
46. Korek spustowy oleju (śruba)
47. Śruby mocujące misę olejową
48. Podpora ssaka i rurki olejowej
49. Ssak olejowy
50. Śruba mocująca podporę 48
51. Śruba mocująca rurę ssaka
52. Pasek rozrządu
53. Uszczelka osłony paska
54. Osłona paska rozrządu
55. Śruby mocujące osłonę rozrządu
56. Rolka prowadząca pasek rozrządu
57. Śruba mocująca wewnętrzną osłonę rozrządu
58. Śruba mocująca napinacz paska rozrządu
59. Napinacz paska rozrządu
60. Uszczelka
61. Śruba mocująca pompę oleju
62. Pierścień uszczelniający
63. Koło zębate zewnętrzne
64. Koło zębate wewnętrzne
65. Czujnik spalania stukowego
66. Śruby mocujące pokrywę pompy oleju
67. Korek
68. Czujnik ciśnienia oleju
69. Pokrywa pompy oleju
70. Śruba mocująca czujnik spalania stukowego
71. Podpora kolektora ssącego
72. Elektrozawór sterowany prze ECM do otwarcia zaworu EGR

Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011