EGR Exhaust Gas Recirculation

W silnikach 1.6 oraz 2.0 zastosowano system recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation).
Recyrkulacja spalin polega na doprowadzeniu gazów wydechowych z kolektora wydechowego ponownie do kolektora ssącego przez zawór (EGR).
Oczywiście gazy wydechowe nie są recylkulowane przez cały czas, tylko w określonych warunkach pracy silnika.

Zastosowanie recyrkulacji spalin ma na celu:

- zmniejszenie zawartości groźnych tlenków azotu w spalinach

- zmniejszenie spalania poprzez zmniejszenie ilości zasysanej mieszanki (wprowadzenie części gazów wydechowych ponownie do cylindra powoduje mniejszą ilość tlenu a tym samym krótszy wtrysk paliwa za czym idzie zmniejszenie zużycia paliwa)

- zmniejszenie temperatury spalania (zasysane spaliny powodują zmniejszenie ilości tlenu co za tym idzie obniżenie temperatury spalania)


Zawór EGR łączy kolektor ssący z kolektorem wydechowym, jak widać w systemie recyrkulacji spalin jest też zawór sterowany przez ECM.
W momencie otwarcia przez ECM zaworu podciśnieniowego membrana zaworu EGR zostanie podniesiona pod wpływem podciśnienia panującego w kolektorze ssącym.
Otwarcie zaworu EGR jest uzależnione między innymi od uchylenia przepustnicy gdyż wąż podciśnienia podłączony jest przed przepustnicą.


Na powyższym rysunku przedstawiono zachowanie zaworu EGR przy pracy na biegu jałowym oraz przy maksymalnym obciążeniu wtedy spaliny nie są zasysane ponownie do cylindrów.



Przy małym i średnim obciążeniu ECM otwiera zawór podciśnieniowy.
Panujące podciśnienie w kolektorze ssącym podnosi membranę która jest połączona z zaworem tym samym spaliny dostają się do kolektora ssącego.


Wady:

- Zmniejszenie mocy silnika
- Zanieczyszczenie cząsteczkami sadzy


Zalety:

- Zmniejszenie zużycia paliwa (w momencie wprowadzenia spalin ponownie do cylindra ECM skraca czas wtrysku aby zachować odpowiedni stosunek paliwa do tlenu znajdującego się w cylindrze oczywiście to samo tyczy się instalacji LPG gdyż podczas wprowadzania spalin do kolektora ssącego powoduje zmniejszenie zasysania mieszanki gazowo-powietrznej)

- Zmniejszenie zużycia jednostki napędowej (wprowadzenie gazów wydechowych ponownie do cylindra powoduje zmniejszenie temperatury spalania a tym samym ma to korzystny wpływ na trwałość jednostki napędowej)

- Zmniejszenie zawartości tlenków azotu w spalinach

- Dzięki wprowadzeniu ogrzanego czynnika (spalin) ponownie do obiegu korzystnie wpływa na opóźnienie zapłonu oraz poziom temperatur obiegu cieplnego silnika.


Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011