Wymiana krzyżaka


Gdy zaczyna zacierać się krzyżak układu kierowniczego od strony komory silnika wtedy kierownica po skręcie nie odbija i efekt jest taki że pozostaje skręcona. Jest to dość niebezpieczne gdyż kierowca musi pamiętać że kierownica nie odbije na wprost.
Aby to zlikwidować trzeba krzyżak spryskać WD40 dość obficie a później nasmarować olejem, efekt przynosi skutki jednak nie na długo. Po operacji smarowania następnym efektem jest pojawiający się luz na krzyżaku.
Gdy pojawi się luz auto nie słucha się kierowcy i układ kierowniczy reaguje z opóźnieniem, szczególnie przy dużych prędkościach jest to niebezpieczne oraz podczas wyprzedzania.
Jedynym sposobem jest wymiana całego wałka pośredniego razem z krzyżakami, jednak tańszym sposobem jest wymiana samego krzyżaka który jest dużo tańszy.

Narzędzia i części

- Krzyżak
- Klucz 10 mm oczkowy (musi być bardzo dobry nie pierwszy lepszy z super-marketu)
- Klucz 12 mm oczkowy
- Szczypce uniwersalne
- Śrubokręt płaski
- Wiertarko-wkrętarka + wiertło 4mm
- Młotek
- Punktak
- Smar do łożysk
- Loctite do zabezpieczenia śrub (niebieski)

Zabieramy się do pracy

W pierwszej kolejności szczypcami ściągamy podciśnienie ze wspomagania hamulcowego aby dostęp był lepszy.


Następnie obracamy kierownicą tak aby łeb śruby mocowania krzyżaka do maglownicy był w kierunku jazdy samochodu.
Zakładamy na śrubę klucz i luzujemy śrubę (strzałka pokazuje kierunek odkręcania), najlepiej mieć jeszcze krótką rurkę którą założymy na klucz aby nie używać tak dużej siły do odkręcania.
Śrubę luzujemy w lewo czyli naciskając w dół, klucz musi być naprawdę dobry gdyż nie możemy pozwolić sobie na obrobienie śruby.



Gdy poluzujemy śrubę, obracamy kołem kierownicy w prawo tak aby można było swobodnie śrubę odkręcić gdyż w takiej pozycji nie wyciągniemy jej z powodu węża od wspomagania układu kierowniczego.
Gdy odkręcimy śrubę w komorze silnika przechodzimy do przedziału pasażerskiego i kluczem 12 mm odkręcamy krzyżak od kolumny kierowniczej wykręcając całą śrubę.
Dodatkowo po wykręceniu śruby rozwieramy lekko mocowanie do kolumny (zaznaczone zieloną strzałką.


Po odkręceniu obu śrub ustawiamy koła auta do jazdy na wprost.
Teraz ściągamy krzyżak od strony układu kierowniczego, ciągnąc go do góry i ruszając na boki powinien ruszyć do góry gdyż na kolumnie kierowniczej w przedziale pasażerskim jest miejsce do którego ma się przesunąć tak jak pokazałem na zdjęciu.


Gdy ściągniemy krzyżak z maglownicy przechodzimy do przedziału pasażerskiego i zbijamy krzyżak w dół (można lekko ruszać kierownicą ale trzeba uważać by nie wykonywać pełnych obrotów aby nie uszkodzić taśmy od AIR BAG'u) po ściągnięciu krzyżaka mamy już luźny wałek.
Teraz niestety musimy wykręcić cały wałek pośredni gdyż fabrycznie jest on zabezpieczony przed rozłączeniem.
Od strony silnika należy odkręcić 3 nakrętki (NUBIRA II) lub 4 nakrętki (NUBIRA I), odkręcenie tych nakrętek nie będzie trudne gdyż wałek jest już luźny i można swobodnie go ustawić tak aby dostać się do nakrętek.
Po odkręceniu nakrętek swobodnie można wyjąć cały wałek który można przenieść na warsztat i zabrać się do wybijania krzyżaka które jest dość łatwe.
Jeżeli nieopatrznie ukręcimy śrubę z nakrętką nie należy się tym przejmować gdyż spokojnie możemy rozwiercić ja od strony przedziału pasażerskiego i założyć nową śrube do której później przykręcimy wspornik wałka.

1 - Śruba mocująca wałek do kolumny kierowniczej
2 - Śruba mocująca wałek do maglownicy
3 - Śruba mocująca uszczelke otworu w przegrodzie czolowej
4 - Uszczelka otworu w przegrodzie czolowej

Po wyciagnięciu wałka w pierwszej kolejności odkręcamy sam krzyżak od wałka pośredniego aby łatwiej było manewrować krzyżakiem podczas wybijania.
Druga i tu najważniejsza sprawa, mocujemy wałek w imadle i wiertłem 4 mm rozwiercamy zabezpieczenia po dwa na jedną stronę.
UWAGA !!! nie rozwiercamy na wylot


Po rozwierceniu opieramy wałek o jakieś drewno tak aby nie sklepać końcówki a w drugą stronę tam gdzie jest przyspawane mocowanie krzyżaka uderzamy młotkiem tak aby zerwać zabezpieczenia.
Wtedy wałek zacznie przesuwać się nam swobodnie na wieloklinie, musimy to zrobić gdyż podczas montażu nie będziemy mogli założyć końcówek na maglownice i na kolumnę kierowniczą.
Wybicie krzyżaka jest bardzo proste, nie musimy go rozklepywać bo tylko narobimy więcej szkód.
Wiec robimy to na imadle, rozkręcamy imadło tak aby mocowanie krzyżaka oparło się o ścianki tak aby podczas wybijania końcówka krzyżaka wysunęła się z drugiej strony.
Krzyżak musi być podparty tak jak zaznaczyłem na rysunku czerwonymi prostokątami aby wybijany krzyżak miał się gdzie wysunąć.




Po odpowiednim ustawieniu uderzamy w krzyżak z góry w sam środek tak jak pokazałem na rysunku zieloną strzałką tylko oczywiście z góry.
Nie trzeba do tego używać dużej siły, a zaklepania się nam wyprostują podczas wybijania i będzie je można ładnie zaklepać.
Oczywiście podczas wybijania nie wyskoczy nam cała tulejka z uchwytu gdyż w pewnym momencie krzyżak oprze się o wnętrze uchwytu i dalsze wybijanie nie ma sensu bo możemy uszkodzić uchwyt krzyżaka.
Teraz gdy tulejka nam się wysunie około 1cm należy chwycić ją mocno w imadło i obracać uchwytem tulejka powinna puścić i możemy przystąpić do wybijania kolejnej.
Montaż krzyżaka w uchwycie jest także prosty wbijamy pierwszą tulejkę ale nie do końca tak z połowę wkładamy krzyżak i wbijamy do równa ze ściankami uchwytu, teraz wkładamy tulejkę po przeciwległej stronie i trzymając krzyżak wbijamy ja.
Teraz gdy krzyżak siedzi w jednej z części wbijamy tulejki do końca ja to zrobiłem zużytymi tulejkami i zaklepujemy je.
Teraz pozostała nam połączenie krzyżaka z druga częścią i mamy gotowe teraz tylko zaklepujemy krzyżak na miejscu i montujemy go w odwrotnej kolejności śruby mocujące krzyżak do maglownicy i do wałka zabezpieczamy loctite (niebieskim) aby je zabezpieczyć przed wykręceniem.
Teraz możemy cieszyć się brakiem luzów w układzie kierowniczy.
P.S.
Ale teraz Nubirka fantastycznie się prowadzi.


Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011