Regeneracja reduktora LPG EMMEGAS ML-94 EP/E2R i Elpigaz



reduktor emmegas ml-94 Regeneracja reduktora jest czynnością w miarę łatwą i nie wymagająca specjalistycznych kluczy czy narzędzi.
Mój reduktor wytrzymał 120 000 km, jednak moim zdaniem maksymalny czas użytkowania to 80 000 do 100 000 km.
Pierwszymi zauważalnymi objawami konieczności regeneracji jest nietrzymanie wolnych obrotów, w moim przypadku po rozgrzaniu czasami reduktor powodował zalewanie gazem lub całkowite odcięcie gazu, co w obu przypadkach skutkowało zgaśnięcie silnika po wciśnięciu sprzęgła w czasie jazdy.
Drugim objawem zużycia membran, elementów gumowych i zabrudzenia reduktora jest zwiększone zużycie gazu.
Trzecim objawem na który zwróciłem uwagę jest trudne uruchomienie silnika po krótkim postoju, mimo ciepłego silnika i próbie uruchomienia na benzynie.
Jeżeli chodzi o zwiększone spalanie to przyczyny są trzy, po pierwsze elementy gumowe takie jak membrany, gumki zaworów po tak długim czasie nie spełniają swojej funkcji i nie dawkują odpowiedniej ilości gazu lub nie zamykają dopływu gazu.
budowa elektrozaworu gazu reduktora emmegas ml-94 Po drugie po tak długim czasie reduktor jest bardzo zanieczyszczony, mimo tego że mamy możliwość spuszczenia mazutu z komory drugiego poziomu.
Trzecia przyczyna zwiększonego apetytu na gaz jest znaczne zużycie się gumki zaworu 57(13), jest ona zamontowana na rdzeniu 60.
Gdy zgasimy silnik zawór ten odcina dopływ gazu, jeżeli nie trzyma to podczas postoju gaz który pozostał w rurce pomiędzy butlą a reduktorem schodzi do reduktora, przy okazji zalewając silnik.
Jeżeli po krótkim postoju masz problem z uruchomieniem silnika nawet gdy jest ciepły i przełączysz na benzynę to prawdopodobnie zawór 57(13) podczas postoju nie trzyma gazu i zalewa silnik odparowując w reduktorze.
Warto też podczas wymiany filtra zwrócić uwagę czy podczas odkręcania usłyszymy uchodzący gaz, jeżeli tak się nie stanie jak w 30 sekundzie poniższego filmiku to oznacza że zawór 57 (13) nie trzyma gazu.
Usterka ta jest o tyle uciążliwa że przy krótkich odcinkach znacznie zwiększa się zużycie gazu, a do tego silnik trudno uruchomić co w efekcie obciąża rozrusznik i akumulator.



Do regeneracji reduktora niezbędne są:

- Klucze do demontażu reduktora z samochodu oraz demontażu samego reduktora (7mm, 8mm, 10mm, 13mm, 17mm, imbus 6mm, śrubokręt płaski i krzyżak)

- Rozpuszczalnik uniwersalny około 2 litry (lepiej żeby zostało niż miało braknąć)

- Pędzle (2 szt) do mycia i szczoteczka z twardym włosiem (może być stara szczoteczka do zębów)

- Zestaw do regeneracji reduktora ML-94

- Filtr gazu fazy ciekłej

- 1 litr płynu chłodniczego do uzupełnienia stanu


Opis zestawu do regeneracji reduktora (parownika)
Budowa reduktora gazu LPG



zestaw naprawczy reduktora elpigaz, zestaw naprawczy reduktora emmegas ml 94, membrany reduktora elpigaz i emmegas


budowa reduktora gazu lpg, budowa parownika gazu lpg, budowa reduktora emmegas ml 94 ep & e2r







Nr części na rysunku Nr katalogowy Opis Siła dokręcania

1 630101 Przyłącze wody z układu chłodzenia silnika


2 630201 O-Ring 117 (2szt), uszczelnienia przyłącza wody (1)


3 615001 Podkładka fi5x9.8x1


4 610101 Śruba M5x10 4Nm

5




6 610105 Śruba M5x12 (imbusowa 6mm) 3.5Nm

7




8 615003 Podkładka aluminiowa 12x18x1


9 610301 Ośka zaworu pierwszego stopnia


10 610104 Śruba M4x7 (śrubokręt krzyżakowy)


11 620402 Zaślepka TCEI M12x1,5 (komory pierwszego stopnia) 24Nm

12 620202 Przyłącze gazu M10x1 (damskie) 35Nm [M12x1,5]

(13) 650152 Kompletny zawór elektromagnetyczny z cewką 12V, 11W


401910 Cewka zaworu gazu 12V, 11W








16 401901 O-Ring 2050


(17) 401904 Obudowa zaworu gazu (13) 17Nm







(21) 610105 Nakrętka mocująca cewkę do obudowy zaworu gazu 4Nm

22 620201 Wyjście gazu z parownika do silnika M18x1,5 20Nm

23 650301 Wyrzutnik gazu / Gas ejector (tylko model E2R)


26 650202 Membrana pierwszego stopnia


27 640001 Sprężyna membrany pierwszego stopnia


640003 Sprężyna pierwszego stopnia (tylko wersja SUPER)


28 620601 Przekładka / dystans do sprężyny


29 610302 Ośka zaworu drugiego stopnia


30 630402 Zaworek gumowy drugiego poziomu


31 620702 Ramię zaworu drugiego poziomu








34 630503 Membrana drugiego poziomu


35 620103 Nakrętka mocująca


36 620501 Płytka mocująca przyłącz wody (1)


37 (3) Gumka zaworu pierwszego poziomu fi9x3








39 600704 Osłona membrany drugiego stopnia


40 600701 Główna obudowa parownika gazowego (tylko wersja EP)


600711 Główna obudowa parownika gazowego (tylko wersja E2R)


41 600703 Osłona pierwszego poziomu








46 615005 Podkładka 6x12.8x1.5


47 610103 Śruba do spuszczania mazutu M6x1 13Nm

48 640002 Sprężyna drugiego poziomu


640004 Sprężyna drugiego poziomu (tylko wersja SUPER)


49 600702 Pokrywa komory wodnej


50 650201 Kompletne ramie zaworu pierwszego stopnia


51 630301 Uszczelka komory wodnej


52 620203 Pierścień stożkowy


53 630202 O-Ring 106


54 620101 Śruba regulacji biegu jałowego (tylko EP)


54/2 620104 Śruba regulacji czułości (tylko E2R)


55 620105 Śruba regulacji biegu jałowego (tylko E2R)


56 630203 O-Ring 102


57 650002 Kompletny zawór elektromagnetyczny z cewką 12V, 11W


401907 Cewka zaworu gazu 12V, 11W


58 401906 Obudowa zaworu gazu 17Nm

59 401954 Nakrętka mocowania cewki M6x1


60 401914 Ruchomy rdzeń zaworu gazu


61 610108 Śruba mocująca pokrywę komory wodnej 3.5Nm

62 630205 O-Ring 105 (tylko SUPER)









Demontaż reduktora z samochodu



reduktor gazu elpigaz w samochodzie daewoo nubira 2.0 dohc Oczywiście u każdego proces ten może się nieco różnić choćby ze względu na zastosowane opaski węży doprowadzających płyn chłodniczy z silnika.
W pierwszej kolejności odkręcamy opaski (klucz 7mm) mocujące węże doprowadzające płyn chłodniczy z silnika.
Do tej operacji przydadzą się dwa korki, świetnie pasują z wina musującego (szampana).
Po ściągnięciu pierwszego węża zatykamy go korkiem, następnie ściągamy kolejnego, dzięki temu ubytek płynu chłodzącego będzie minimalny.
Następnie kluczem 13mm odkręcamy rurkę miedzianą od obudowy filtra, przy tej operacji należy uważać gdyż może się wydobywać gaz.
Najlepiej na butli zakręcić zawór który odetnie dopływ gazu do reduktora.
Teraz pozostało tylko odkręcenie węża doprowadzającego gaz do silnika oraz mocowanie reduktora do nadwozia samochodu, nie zapomnijmy też o kablach zasilających cewkę zaworu gazu.
reduktor gazu lpg elpigaz Gdy mamy już pacjenta na wierzchu należy zapamiętać pozycję śruby ze strzałka żółtą i niebieską.
W moim przypadku śruba zaznaczona na żółto była równo z obudową, a śruba zaznaczona na niebiesko miała zaledwie jeden obrót aby ją dokręcić.
Można też zmierzyć głębokość lub wysokość śruby, po montażu łatwiej będzie ustawić reduktor.
Odkręcamy nakrętkę mocującą (klucz 10mm) elektromagnes zaworu i demontujemy go, kluczem 13mm odkręcamy pokrywę filtra gazu i wyciągamy go uważając aby nie zgubić o-ringów.
Można też od razu odkręci obudowę zaworu gazu kluczem nr 17mm, w środku znajduje się rdzeń (60) zamykający dopływ gazu do reduktora.

tył reduktora elpigaz



Kluczem 8mm odkręcamy sześć śrub (61) dekla (39) osłaniającego i mocującego membranę (34) drugiego stopnia.
membrana drugiego stopnia reduktora emmegas, elpigaz membrana
Po zdjęciu pokrywy (39) ukaże się nam membrana drugiego stopnia (34).
Jest to element wymienny dlatego odrywamy ją od krawędzi i delikatnie wyciągamy ją z ramienia zaworu (31).
komora drugiego stopnia reduktora elpigaz, zabrudzony reduktor gazu
Śrubokrętem krzyżakowym odkręcamy śrubę (10) mocującą ramię (31) zaworu drugiego stopnia.
Uważajmy aby z ramienia nie zgubić luźnej ośki (29) oraz sprężynki (48) i trzpienia (28).
Następnie kluczem imbusowym 6mm odkręcamy siedem śrub (6) mocujących pokrywę (41) osłaniającą membranę (26) i komorę pierwszego stopnia.
elementy zaworu drugiego poziomu
Po odkręceniu pokrywy membrany (26) i komory pierwszego stopnia uważajmy na sprężynę (27), jest to element wymienny i znajduje się w zestawie.
Trzpień membrany (26) wysuwamy z ramienia (50) i ściągamy ją, a najlepiej wyrzucamy bo do niczego nam się nie przyda.
Śrubokrętem odkręcamy ramię (50) i wyciągamy ośkę (9) bo ona po umyciu znajdzie się w nowym ramieniu (50) zaworu pierwszego stopnia które jest w zestawie naprawczym.
To była chyba najbardziej zapieczona śruba w reduktorze (10) mocująca ramię (50), wszystkie śruby odkręciłem bez kłopotu tylko ta sprawiła mały problem.

reduktor elpigaz, reduktor emmegas, membrana pierwszego stopnia, regeneracja reduktora gazu emmegas, regeneracja reduktora gazu elpigaz komora pierwszego stopnia reduktora elpigaz i emmegas ml-94
reduktor elpigaz, reduktor emmegas ml-94, regeneracja reduktora Po odkręceniu ramienia (50), a nie było to łatwe obracamy reduktor w celu zdemontowania przedniej części.
W pierwszej kolejności odkręcamy śrubę (4) mocującą płytkę (36) która z kolei trzyma króćce (1) doprowadzające wodę, po odkręceniu wyciągamy króćce (1) i o-ringi (2) które zostaną wymienione na nowe.
Następnie odkręcamy siedem śrub (61) które mocują pokrywę z uszczelką (51) do głównej obudowy (40) reduktora.
Przy okazji odkręcamy śrubę (47) kluczem 10 mm która służy do spuszczania nieczystości.
Jak widać na poniższych zdjęciach uszczelka (51) komory wodnej też wymagała wymiany.
Należy zwrócić też uwagę że śrubę (54), (55) oraz obudowę zaworu (58) zdemontowałem na końcu, należy to zrobić gdyż tam są do wymiany o-ringi gumowe które na pewno już stwardniały.
komora dodna reduktora elpigaz, komora wodna reduktora emmegas ml-94 pokrywa komory wodnej reduktora emmegas ml-94 i elpigaz
Po rozkręceniu reduktora wszystko myjemy w rozpuszczalniku, najtrudniej było umyć komorę pierwszego stopnia była ona strasznie brudna czymś w rodzaju asfaltu i gumy (moczyłem to 2 godziny).
Zadziwiło mnie też że mamy dwie śruby do spuszczania nieczystości z reduktora, o pierwszej wiedziałem doskonale.
Za pomocą śruby (47) spuszcza się nieczystości z komory drugiego stopnia, jednak zauważyłem też że śruba (11) jest zaślepką komory pierwszego stopnia.
Powiem szczerze że nigdy nie spuszczałem nieczystości za pomocą tej śruby, jest ona zagadką jak dla mnie.
Jeżeli znajdę coś na ten temat na oficjalnej stronie producenta tego reduktora oczywiście się podzielę informacją na temat śruby (11).






Montaż reduktora

przednia część reduktora emmegas ml-94 i elpigaz Montaż reduktora zacząłem od założenia o-ringu (16) na umytą obudowę zaworu (58)(17).
Następnie włożyłem nowy rdzeń (60) który znajduje się w zestawie i zakręciłem obudowę zaworu (58, 17) do głównej części (40) reduktora.



przednia część reduktora gazu emmegas ml-94 Dlatego zacząłem od tego elementu gdyż ten zawór nie trzymał gazu i chciałem sprawdzić go na samym początku składania.
Po założeniu zaworu zakręciłem dekiel filtra gazu z o-ringiem i dmuchałem we wlot gazu aby sprawdzić czy zawór trzyma.
Następnie prowizorycznie założyłem cewkę podpoiłem pod akumulator i sprawdziłem czy się otwiera.
Pamiętajmy że obudowę (58, 17) należy dokręcić nie używając dużej siły, w specyfikacji to 17Nm.



uszczelka reduktora emmegas ml 94 i elpigaz reduktor elpigaz po zamontowaniu pokrywy wodnej, reduktor gazu emmegas ml 94
Zakładamy nową uszczelkę, pamiętajmy o tym że pasuje ona tylko w jeden sposób.
Na rysunku miejsca zaciemnione (zakreskowane) można wyciąć ostrym nożykiem w razie konieczności, u mnie obyło się bez wycinania.
Nie należy też do montażu używać silikonu czy innych wynalazków, montujemy na oczyszczoną powierzchnię zakładamy dekiel (49) i wszystko skręcamy śrubami (61).
Śruby (61) dokręcamy tak by nie wygniotły na zewnątrz uszczelki, według instrukcji 3,5Nm.

komora pierwszego stopnia reduktora emmegas ml 94 i elpigaz komora gazu pierwszego stopnia reduktora elpigaz i emmegas ml-94 z zamontowanym ramieniem zaworu pierwszego stopnia
Po odwróceniu reduktora montujemy nowe ramię (50) wraz z zamontowaną gumką (37) i ośką (9) dokręcając dość mocno śrubę (10) na śrubokręt krzyżakowy.

montaż membrany pierwszego stopnia w reduktorze lpg emmegas ml 94 membrana po montażu w reduktorze emmegas ml 94 montaż oringu dystansowego w reduktorze emmegass wersja SUPER Po zakręceniu całego zespołu zaworu pierwszego stopnia montujemy membranę (26) pierwszego stopnia.
Należy zamontować ją tak aby trzpień membrany (26) wszedł w szczelinę zamienia (50) zaworu pierwszego stopnia.
W wersji SUPER reduktor posiada dodatkowo o-ring dystansujący (62) którego nie ma w zestawie gdyż nie jest to zestaw do wersji SUPER.
Przed zakręceniem dekla (41) pamiętajmy o sprężynie (27) która jest w zestawie.

komora drugiego stopnia reduktora gazu, montaż membrany drugiego stopnia i zaworu membrana drugiego stopnia zamontowana w reduktorze emmegas ml 94
Po zamontowaniu dekla (41) przykręcamy go śrubami imbusowymi (6).
Montujemy trzpień regulacyjny (28) sprężynkę (48) i przykręcamy ramię (31) z nową gumką zaworu (30) która jest w zestawie.
Po dokręceniu montujemy membranę (34) drugiego stopnia, środkowy trzpień ma wejść w otwór ramienia (31) a następnie przesuwamy go w węższe miejsce tak aby zabezpieczyć go przed wypadnięciem.


tył reduktora emmegas ml 94 elpigaz
Przykręcamy dekiel (39) śrubami (61), moment dokręcania to 3,5Nm a więc lekko i z czuciem.
Nie zapomnijmy także o śrubie (47) z podkładką (46), zaślepia ona otwór do spuszczania nieczystości.
reduktor gazu lpg emmegas ml 94 e2r, reduktor gazu elpigaz Po obróceniu reduktora montujemy w nim króćce doprowadzenia wody (1) wraz z nowymi o-ringami (2) zabezpieczając je blaszką (36) mocowaną śrubą (4).
Montujemy także śrubę 54 (54/2) wraz z o-ringiem (53) oraz śrubę (55) wraz z o-ringiem (56), śruby wstępnie wkręcamy według wcześniej zmierzonych odległości.
Pozostało jeszcze zamontowanie filtra gazu fazy ciekłej oraz cewki zaworu (57/13), teraz możemy zamontować reduktor w samochodzie.
Po prawidłowym montażu reduktora w samochodzie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego, uzupełniamy płyn do poziomu MAX i uruchamiamy silnik na benzynie z odkręconym korkiem.
W czasie pracy na benzynie możemy lekko zwiększyć obroty silnika aby odpowietrzyć reduktor gazu.
Gdy reduktor nabierze temperatury zakręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego, przełączamy na gaz.
Jeżeli silnik nie zgaśnie wszystko zrobiliśmy tak jak należy.
Jeśli zgaśnie to może za bardzo wkręcone są śruby regulacyjne (55) i (54).
Wykonujemy regulację i jazdę próbną na odcinku 5 - 8 km, po jeździe próbnej gasimy silnik kontrolujemy stan płynu chłodniczego i ewentualnie uzupełniamy, po 15min od jazdy próbnej sprawdzamy czy silnik da się łatwo uruchomić.
U mnie poszło wszystko jak z płatka, teraz reduktor pracuje jak należy.



Pliki do pobrania



pdf icoEMMEGAS autogas equipment model ML-94 EP / E2R

Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011