Czyszczenie elektrozaworu na reduktorze i wymiana filtra gazu



W pierwszej kolejności zajmiemy się wymianą filtra gazu, z pozoru jest to prosta rzecz jednak należy zachować środki ostrożności.
Podczas odkręcania robimy to powoli, musimy wypuścić gaz który jest pomiędzy butlą a reduktorem.
UWAGA !!! jeżeli na butli nie mamy elektrozaworu w pierwszej kolejności musimy zakręcić zawór mechaniczny na butli aby nie doszło do niekontrolowanego opróżnienia butli.
Większość instalacji ma taki elektrozawór na butli gdyż jest to zabezpieczenie przed wyciekiem gazu podczas wypadku lub gdy dojdzie do uszkodzenia rurki pomiędzy butlą a reduktorem.
Należy to jednak sprawdzić, oczywiście podczas wymiany filtra nie palimy papierosów oraz nie używamy otwartego źródła ognia itp.



Teraz gdy mamy już wymieniony filtr gazu a rurka pomiędzy butlą a reduktorem jest już pusta zabieramy się za demontaż i czyszczenie elektrozaworu na reduktorze.
W moim przypadku zawór był niedawno czyszczony i widać na filmie jak powinien prawidłowo pracować taki zawór.
W przypadku zabrudzenia możemy zaobserwować dwa stany, wtedy gdy zawór nie może się otworzyć lub gdy zawór nie zamyka się.
W pierwszym przypadku podczas przełączania się z benzyny na gaz efekt jest podobny do pustej butli. Jest to dość poważna usterka gdyż często bywa tak że po paru sekundach zawór otwiera się, wtedy dochodzi do szarpnięcia gdy jedziemy i mamy wciśnięty gaz.
W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia napędu rozrządu czy nawet do pokrzywienia korbowodów, gdyż silnik dostaje nagle paliwo.
Drugi typ usterki polega na nie zamykaniu się zaworu.
Skutkiem tego jest zwiększone zużycie gazu, gdyż zawór nie zamyka dopływu gazu do reduktora i cały gaz z rurki podczas postoju ucieka, można wtedy też poczuć gaz w garażu.
Silnik trudno się uruchamia gdyż jest non stop zalewany podczas postoju.
Na filmiku przedstawiłem jak dokonać wymiany demontażu i montażu takiego zaworu oraz jak powinien prawidłowo pracować.
Do czyszczenia najlepiej użyć dobrego rozpuszczalnika.



Jak widać na poniższym filmie trzpień zaworu powinien chodzić lekko i bez oporów, przy bardzo silnym zabrudzeniu trudno go nawet wyjąć z obudowy zaworu, trzpień ma wbudowaną sprężynkę z bolcem która pcha go w dół i zamyka dopływ gazu gdy silnik nie pracuje.





Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011