Jak dbać o klimatyzację ?


Analizując uszkodzenia klimatyzacji w naszych autach (Daewoo Nubira) i nie tylko, przyczyną uszkodzenia najczęściej jest rozszczelnienie klimatyzacji przez uszkodzenie skraplacza zwanego chłodnicą klimatyzacji.
Najczęściej do takiej awarii dochodzi zima gdy klimatyzacji używamy najmniej a dość spora osób w zimie nie używa wcale klimatyzacji.
Zatem jak dbać i na co zwracać uwagę zimna aby nasza klimatyzacja służyła nam przez wiele lat.

Dbamy o klimatyzacje zimą:



Zimą najczulszym miejscem naszego układu jest skraplacz (chłodnica klimatyzacji) to właśnie w okresie jesienno zimowym należy najbardziej zatroszczyć się o skraplacz.
Wiele osób powie przecież skraplacz wykonany jest z aluminium i nie powinno mu się nic stać.
Owszem jest wykonany z aluminium ale skraplacz gdy pracuje nagrzewa się przez co wilgoć z niego odparowuje.
Jeżeli w zimie nie włączamy klimatyzacji cały czas wilgoć w postaci deszczu śniegu lodu a często błota pośniegowego razem z solą wbija nam się w użebrowanie naszego skraplacza.
Te czynniki wcześniej czy później uszkodzą nam skraplacz a wtedy cały czynnik chłodzący uleci i czeka nas kosztowna wymiana skraplacza do tego osuszacz, napełnienie klimatyzacji co przekracza często 600 PLN.
Więc najlepszym sposobem na zadbanie o skraplacz jest włączanie klimatyzacji zimą co najmniej raz w tygodniu na 10-15 min.
Dodatkowo po włączeniu klimatyzacji można odpiąć jeden z wentylatorów (zakładam że oba wentylatory zaraz po włączeniu klimatyzacji się kręcą na wolnych obrotach) , dzięki temu skraplacz szybciej będzie się nagrzewał przez co szybciej odparują z niego cała wilgoć w postaci wody, lodu, śniegu itp.
Jeżeli nasz układ jest sprawny i oba wentylatory działają poprawnie to nie ma obawy że układ zostanie uszkodzony przez odpięcie jednego wentylatora gdyż jeżeli nadmiernie wzrośnie ciśnienie w układzie klimatyzacji ECM załączy nie odłączony wentylator na wysokie obroty który schłodzi nadmiernie rozgrzany skraplacz a tym samym zmniejszy ciśnienie w układzie.


Drugim elementem o który należy dbać jest sprężarka, tutaj nasza czynność obsługowa polega tylko na cotygodniowym włączaniu klimatyzacji.
W układzie klimatyzacji krąży czynnik chłodząc a razem z nim olej który smaruje sprężarkę, dzięki temu nasza sprężarka posłuży nam o wiele dłużej.
We wnętrzu sprężarki znajduje się także łożysko które obraca się tylko wtedy gdy włączona jest sprężarka.
Aby przez okres jesienno zimowy łożysko nie zostało uszkodzone poprzez wyrobienie się wgłębień w bieżniach z powodu oddziaływania siły na jedną stronę łożyska należy raz na tydzień włączyć klimatyzację właśnie po to aby przesmarować łożysko i nie doprowadzić do wyżej wymienionej sytuacji.


Dbamy o klimatyzację latem:


Dbanie o klimatyzację latem nie wymaga tak częstego zwracania uwagi na te czynniki które występowały w zimie.
Po każdym myciu auta, lub jeździe w deszczowy dzień należy włączyć klimatyzację i odpiąć jeden z wentylatorów aby wilgoć odparowała ze skraplacza, oczywiście robimy to tylko wtedy gdy wiemy że auto po takiej jeździe czy też myciu nie będzie używane oczywiście z tą czynnością nie przesadzamy ale jeżeli już ponad tydzień mamy deszczowe dni to warto to wykonać tak jak w zimie.
Na samym początku podróży otworzyć wszystkie drzwi i odczekać chwilkę aby się przewietrzyło.
Nie stawiajmy auta jeżeli to możliwe w nasłonecznionym miejscu, jeżeli w aucie jest mocno nagrzane to pierwsze kilkaset metrów należy przejechać z otwartymi oknami na przestrzał czyli np. lewe przednie okno otwarte i prawe tylnie.
Na samym początku podróży ustawić dmuchawę i chłodzenie na maksimum.



Przeglądy okresowe:


Poza specyficznym dbaniem o klimatyzację w lecie i zimie należy wykonywać przeglądy okresowe.
Raz do roku uzupełnić czynnik chłodzący wraz z olejem, w ciągu roku może uciec nawet od 10 - 15 % czynnika co może spowodować uszkodzenie sprężarki oraz obniżenie wydajności układu.
Co 2 - 3 lata należy wymienić osuszacz klimatyzacji który zbiera wilgoć, wodę oraz zanieczyszczenia z wnętrza układu a pamiętajmy że wilgoć to pierwszy wróg klimatyzacji.
Oczywiście uzupełnienie czynnika chłodzącego i wymianę osuszacza musimy zlecić wyspecjalizowanej firmie zajmującej się klimatyzacjami.
Co 30 000 km sprawdzić stan paska napędzającego sprężarkę i w razie potrzeby wymienić.
Co 15 000 km wymienić filtr powietrza kabinowego, wymianę należy przeprowadzić odpowiednio wcześniej jeżeli nawiew znacznie się zmniejszył lub gdy auto było używane na drogach z dużym zapyleniem.
Raz co roku najlepiej na początku sezonu wiosenno letniego zdezynfekować klimatyzację.
Bakterie i grzyby rozmarzające się na parowniku oraz wewnątrz układu doprowadzającego powietrze do kabiny może być przyczyną groźnych chorób między innymi choroby legionistów.
Można to zrobić samemu lub zlecić to wyspecjalizowanej firmie.

Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011